Ljusterapi - ett liv i lux

Har jobbat och varit på återbesök på lassa. Sen skjutsat mr x. Eller han övningskörde och upptäckte tack och lov två älgar före mina falkögon så det får han MVG för. På hemvägen höll jag på att köra på en räv, men den vände elegant och klarade sig. Sedan blev det luskörning. Verkade halt på en del ställen.


Gud så mörkt det blir på eftermiddagarna. Känns som mitt i natten fast klockan inte ens är fem. Har ringt en elfirma och bett dem kolla om de har dagsljuslysrör eller nåt som är på si så där 2500 lux. En halvtimme i det ljuset motsvarar en hel utedag när det är klart och soligt väder. Ljuset styr vår livsrytm, precis som djurens och växternas. Med åren blir man ännu mer beroende av ljus för att må gott. Det har jag minsann märkt av och därför tänker jag köra med lite egen ljusterapi för att inte bli så trött som jag var förra vintern. Det var hemskt. Känner redan nu av att det håller på att barka iväg åt fel håll.

I morgon ska jag med jobbet till relaxen på badhuset. Längtar redan till bubbelpolen och ångbastun. Hoppas min nya baddräkt kommer till dess. Och att jag kommer i den.

Nu ska jag ta itu med min överfulla diskbänk som är ett intressant utforskningsområde för lilla kissen. Inte så fräscht men jag har aldrig mat framme obevakat så det gör ingenting.


Hjärtat får aldrig rynkor.