En skön dag




Idag har jag gått omkring i nattlinnet till på eftermiddagen och småpysslat. När jag var och hämtade in torr tvätt från klädstrecket upptäckte jag en stor flock måsar som försökte norpa åt sig fågelungarna som gömmer sig under buskarna på min tomt. De jag har matat i några veckor. Jag stod nere vid vägen i bara nattlinnet och skrek och viftade med ett par svarta långbyxor. Stick i väg era djävlar! skrek jag. Grannen kom ut och undrade vad som stod på. Hon tänkte väl att jag hade blivit tokig. Nåja, de stack iväg så småningom men innan dess gjorde de små utfall mot både henne och mig.

Jag har också hunnit bläddra igenom massor av Allt om trädgård och jag blir alldeles sjuk av längtan. Det finns bland annat en bild på ett sten och grusparti med växter. Det skulle passa intill min boda och bli ett fint blickfång då man kör in på min gård. Då skulle också mina släta stenar i stenhögen komma till användning. De jag har släpat hem från skärgården.





Nu är jag ensam i huset igen. Pust! Nu måste jag fixa allt nödvändigt på huset, men först ska jag och syrran åka på en nostalgisk heldagsresa till Överkalix. På tisdag ska jag börja så det blir gjort. Det känns som att jag har ett oöverstigligt berg framför mig. Men jag vet att det brukar gå lättare när jag väl kommer igång. Jag är otroligt s e g s t a r t a d.
Undrar vem som har lånat min lilla slipmaskin?