Sova sig smal

Sitter här och tuggar PEZ, minigodisar för småbarn. De är jättegoda. Glömde bort att känna efter vilken känsla jag kände när jag bestämde mig för at köpa dom. Kanske trötthet. Nu är jag i alla fall hög av sockret och tröttheten är bortblåst.

Det har varit väldigt varmt idag så jag har hållit mig inomhus större delen av dagen. Lillebror kom förbi en sväng på eftermiddagen och vi åt hämtmat från kinarestaurangen tillsammans. Gott!

I kväll har jag och X varit till en badstrand. Jag strosade omkring en stund och njöt av ljummet solglittrande vatten. En segelbåt rörde sig sakta i horisonten och några måsar skrek på avstånd. Härligt! Varför åker jag inte dit oftare?
Mr X satt i bilen och vägrade komma ner till stranden eftersom där fanns några tjejer i samma ålder som han.
Efter badresan körde jag igång gräsklipparen och avverkade en tredjedel av tomten. Resten blir en annan dag. Allra sist har jag gödselvattnat blommor och buskar så långt blåkornsflaskan räckte.

Nu kan man sova sig smal. Det verkar mer intressant än tänkmetoden jag skrev om häromdagen. Läste i en kvällstidning att stress och brist på sömn ger samma effekt på kroppen.
Stresshormonet kortisol utsöndras och börjar bryta ner muskelmassa i stället för fett (det ökar även frisättningen av fettsyror och bidrar till inlagring av fett kring buken). Fettinlagringen ökar när insulinbalansen störs och aptiten ökar.
Hm ... det här verkar handla om mig.
Artikeln uppmanar att man ska se sömn som en belöning och inte som ett nödvändigt ont.

God natt mina vänner!