Misslyckad grillning


I kväll har mina vänner Lillemor  (känd smyckedesigner) och Maria (känd från Allsång på Skansen) varit till mig. Jag hade planerat att grilla entrecôte. Köttet har legat i marinad sedan i går kväll. Briketterna var i grillen, tändvätskan och tändstickorna beredda. Jag gjorde precis som jag alltid gjort med lyckat resultat men den här gången var det omöjligt att få det att brinna. Till sist provade jag att få eld på en nerstucken bit tidningspapper. Nix, det gick inte heller. Briketterna har varit inomhus så de var torra. Jag lånade T-röd av grannen och det flammade visserligen upp så att mina ögonbryn nästan rök med sedan slocknade även det. Slutsatsen är att någon vill skoja med mig och har hällt vatten i tändvätskeflaskan. Det blev akutgrillning i ugnen istället. Inte alls lika gott men det gick precis an. Vinet, TRIO från Chile, var i alla fall väldigt gott. Kan rekommenderas! Efterrätten var god. Chokladkolapaj och syrlig citronpaj med grädde, hallon och solmogna persikor.



Det här med att lyckas göra upp eld lär vara intimt förknippat med hur man har det ställt på kärleksfronten. Det oroar mig. I morgon skall nya briketter och flera flaskor tändvätska av bästa sort inhandlas. Nu ska det bli en rejäl brasa.