Lugnet före stormen

Här har jag gått och invaggat mig själv att allt är lugnt. Det är det kanske också. Fast om jag ska hinna göra allt som jag kommit på bara idag så är det allt annat än lugnt. När paniken stegrades till ohälsosamma nivåer slog jag på bastun och använde till och med bastudoft i vattnet för att få det riktigt mysigt.  Den goa värmen löste upp mina paniska knutar och nu vet jag hur jag göra för att få tillvaron att gå ihop.
  •  I morgon åker jag till cafe Lyktan och bageriet och köper julfikat.
  • Matbrödet köper jag på en restaurang som har jättegott hembakt bröd.
  • Mr x fick välja sig en julklappsjacka idag. Hoppas att den inte är på mellandagsrean.
  • Det går bra med en jul utan julgran och tomte. Snyft!
  • Den mat som fattas köper jag färdiglagad.
  • Åker och besiktar bilen i morgon fm under arbetstid.
  • På em direkt efter jobbet åker jag till M-järv och köper en julklapp som jag vet finns där. Tänder samtidigt ljus på mammas och pappas grav. Om det är tillräckligt ljust kanske jag hittar en liten julgran på berget.
  • På kvällen åker mr x och jag och säger God Jul till H och L.

Förra julens danskodlade gran á la Kalle Anka.
Den hade oerhört vassa barr och barrade hiskeligt.

Nu för tiden är i alla fall julen lite lindrigare än förr när barnen var små. Då skulle allt vara hemgjort och det värsta och samtidigt det bästa var att dra på sig tomtedräkt och mask och vara tomte. Svetten rann och frisyr och smink flöt bort. På alla foton från den tidens jular är jag högblank i ansiktet och håret är tillplattat och rufsigt. Men det var härligt att se barnen genom maskens ögon. Ja, de vuxna blev också barn när tomten kom in. Nog med nostalgi.

Nu måste jag nog börja dra mig mot sängen. Ska upp och jobba i morgonbitti.
Natti natti mina vänner.