Julaftonskväll


Har nog aldrig haft en så lugn och fridfull julafton som denna. Har visserligen stökat lite med mat, men i betydligt mindre omfattning än tidigare år.
Mr x och storasyster har åkt runt till sina nära och kära från halv elva i morse med en kort mellanlandning hos mig.
Min käre bror T har varit här och vi kämpade tappert med julmaten. Efter mat, efterrätt och kaffe åkte vi iväg för att säga god jul till våran syster M med familj som firade jul hos sina barnbarn. Där möttes vi av beskedet att huset var magsjukesmittat och att syrran med familj redan hade åkt hem. Naturligtvis vände vi på tröskeln och åkte hem till syrran där vi drack mer kaffe och äntligen fick lite godis. I mitt hus fanns inget godis denna afton. Det har mr x och jag redan ätit upp och det syns minsann under min haka på det obligatoriska julfotot.

Om jag summerar julafton 2008 så började den bra med mysig julklappsöppning redan i morse, maten var bra och kvällen avslutades trevligt hos syrran. Nu är det över för denna gång.

Det hjälps inte, men jag blir alltid nostalgisk och drömmer mig tillbaka till jularna hemma i barndomshemmet medan mamma levde, men också hos mormor medan vi var små. De minnena har så fina guldkanter. Jag är tacksam över alla upplevelser, fast det är med sorg i ♥ att veta att den tiden aldrig återkommer. I år var det  drömrulltårta enligt mammas recept som var länken till flydda tider. Den köpta kalvsyltan á la hemlagad påminde också om ett kärt smakminne.

Livet är inte alltid som man vill, men det kan vara bra ändå och ibland till och med ännu bättre.

Nu är det dags för mig att göra natt. Tomtarna är på väg tillbaka till tysta vråna och julklappspappret är bortplockat.