En mångfasetterad dag


Dagen har innehållit många känslor. Först ringde en gammal bekant till mig på jobbet och ville komma och titta på våra lokaler. Han har varit ganska reserverad inför mig, eller rättare sagt har han nog hatat mig för att jag fräst ifrån några gånger när han varit full och odräglig. Nu var han i alla fall glad. Sedan läste jag på nätet att det hänt en sorglig olycka i närheten med två döda. Därefter pratade jag med en mamma vars barn fått ett nytt hjärta och barnet mådde bra. Det är stort. Jättestort.

I dag fick vi besked om vi vunnit kampen mot en myndighet. Myndigheten i fråga fick kritik på flera punkter. Det som känns bra i den här eländiga soppan är att vi i alla fall har blivit tagna på allvar. Jag har faktiskt inte förväntat mig det eftersom det numera mest handlar om att hålla budgeten.
En sak är säker, och det är att det är synd om alla som inte kan eller orkar kämpa för sin rätt. Vilket konstigt samhälle vi har skapat. Vi biter oss själva i rumpan. Ungdomarna klottrar WAH (we are hated) överallt i samhället. Det sker över hela landet och kan inte enbart bero på att föräldrarna brister i uppfostran. Vi vuxna skickar signaler om att de inte är önskvärda (kostar för mycket) och det är klart att de reagerar. Ungdomar har alltid ställt till med bus. Det har de gjort sedan tidernas begynnelse. Om samhället istället skulle börja signalera att ungdomar är viktiga och att de värda att satsas på då skulle skadegörelse minska till ett minimum. Det är bara att gå till sig själv när man till exempel åker på kurs och visas in i ett trist och slitet rum där stolarna är osköna och luften är unken. Sedan får man inget fika till kaffet och lunchen är torftig. Hamnar sedan papperservetten utanför papperskorgen ids man inte plocka upp den. Även om kursinnehållet är ok så är man både besviken och arg för att man inte var värd en bättre miljö.

Jag läste att undersökningar visar att elever som har lärare som står på deras sida presterar bättre. Det tycker jag är väldigt lätt att förstå även utan undersökningar.

Nu ska jag gå och hälla min nykokta svartvinbärssaft i flaskor. Hela huset doftar vinbär. Mmmm